Forældre

På Sejlskolen i Næstved er vores mål at give dit barn en enestående læringsoplevelse mellem himmel og hav.

25. feb. 2021

Indhold

I fællesskab med klassekammeraterne lærer eleverne at sejle deres helt eget sejlskib og navigere rundt på Karrebæk Fjord. Det kræver både, at de lærer at ro med årer, sætte sejl, at de kan binde knob og kaste anker.

I hele læringsprocessen er der fokus på at styrke elevernes evne til at samarbejde og tage ansvar. Eleverne mærker hvor vigtigt det er, at alle hjælper til med at organisere og løse opgaverne for at sejladsen lykkes. Man kan ikke bare ”stå af toget”, for på søen ”er vi alle i samme båd”.

Når en klasse er på sejlskole, er det også en opdagelsesrejse i klassetrivsel. Eleverne ser nye sider af hinanden når de kommer på gyngende grund. I bådfællesskabet styrker vi relationerne og ikke mindst de mobilfrie fællesskaber.

Det gode sømandsskab er et omdrejningspunkt for Sejlskolen. Hvad gør man når ingen regler virker og når vi ikke ved, hvem der skal vige fra hinanden. Når en kammerat har hænderne fulde og ikke kan gøre det hele selv. Så viser vi hensyn og bruger ”Det gode sømandsskab”. Vi italesætter at hjælpsomhed er en nødvendighed, for at alle kan komme i sikker havn. (Sådan er det måske også i livet!!!)

Sømandssprog

Når man står til søs og sætter kurs mod fjerne kyster, følger der et helt nyt sprog med. På søen hedder det styrbord og bagbord, når du skal sige højre og venstre. Det forreste på båden hedder stævnen og bagenden er agter ude.

Gulvet i båden hedder dørken og toften er den bænk du sidder på. Når du haler hjem i skøderne, trækker du i en snor til sejlet.

Det er altid rart at have vind i sejlene, men hvis du skejer ud, kan det blive nødvendigt, at du skal kølhales eller du må gå planken ud.

En rigtig sømand har altid beskøjter i kabyssen, så han har mad nok, hvis han skulle blive slået ud af kurs.

Når man kommer i sikker havn skal man huske at fortøjre skibet. De mest almindelige knob er pælestik, råbåndsknob, ottetalsknob og klampeknob. En kællingeknude duer ikke til søs.

Efter nogle dage på Sejlskolen opdager du, om du er blevet til en søulk eller om du skal fortsætte livet som landkrabbe på sikker grund.