Elev på Sejlskolen

På Sejlskolen i Næstved, skal du sammen med dine klassekammerater lære at sejle i små vikingeskibe. Du skal både lære at ro med årer og sejle med sejl. Ja helt uden motor, skal du sammen med dine kammerater få et samarbejde til at fungere, så jeres skib kan komme sikkert rundt på Karrebæk fjord.

15. feb. 2021

Indhold

Sammen med en gruppe på 4 til 5 elever, får I ansvaret for jeres helt egen båd. I skal selv kunne styre ud og ind af havn. I skal lære at kaste anker, hejse sejl op i masten og navigere rundt på fjorden. Derfor skal du også lære en masse om vind og vejr og selvfølgelig lære en masse om sikkerhed på vandet.

Når du er på sejlskole, ser du dine klassekammerater i en masse nye situationer. Det er sjovt at se hinanden på usikker grund og du får mulighed for at vise nye sider af dig selv. På Sejlskolen handler det nemlig om at samarbejde og lytte til hinanden. I skal stå sammen og tage fælles ansvar når båden eller vinden driller. Og så skal I sammen kunne fordele arbejdsopgaver og roller. Ellers vil båden slet ikke sejle.

Glæd dig til nogle sjove og udfordrende dage, hvor du skal bruge hele din krop. Nogle dage er vi våde i regnen og andre dage er vi varme i solen. Men alle dage er du på opdagelsesrejse sammen med dine kammerater.

Godt sømandsskab

Hvad skal man gøre, når der pludselig ikke er nogle regler der virker eller smarte bruge. Hvis to både er ved at sejle ind i hinanden fordi den ene ikke kan styre, nytter det ikke noget at sejle videre selvom man har retten. Så bliver man nød til at bruge Godt Sømandsskab.

Godt Sømandsskab er faktisk en rigtig regel man bruger på alle verdens have, når andre regler ikke giver mening.

Men Godt Sømandsskab er også mange andre ting. Fx skal man gøre sig umage med sikkerhed, så man sikrer at alle kommer godt hjem.

Læs mere om sikkerhed på Sejlskolen.